Freinet in de kabouterklas


Soms vragen mensen wat is Freinet? Het is zo moeilijk om uit te leggen, het is iets om te ervaren en dan nooit meer kwijt te geraken!


Freinet in de kabouterklas

Ingaan op wat de kabouters zelf wilden meebrengen naar school. Wat heb je meegebracht? En wat wil je ermee doen? Waar wil je ermee spelen? Zodat iedereen er plezier aan heeft.
– We gaan in de op verhalen die de kabouters vertellen in de kring. “Kijk ik heb sportsokken aan!” We laten allemaal onze kousen zien.
– We gaan in op de gevoelens van de kinderen. Soms komen er kabouters verdrietig naar school omdat mama of papa boos was geweest.
– We observeren op een speelse manier. Zoek drie speelgoedjes in de klas, zoek iets groot en iets klein, zoek iets blauw, …
– Met wat wil je vandaag spelen? De kabouters kiezen welk speelgoed er op de tafel staat na de speeltijd en na de middag.
projecten: We kiezen zelf over wat we willen leren! Hebben we een idee dan mogen we het vertellen tijdens een keuzemoment of we stoppen ons idee in de projectdoos.
– We motiveren de kabouters om zelfstandig te zijn. We proberen zelf onze jas en schoenen aan te doen, zelf ons lekkers uit onze boekentas te halen. Lukt het niet? Dan vragen we het aan de juf!
– We ontdekken alle hoekjes in onze klas en in de omgeving van de school. We proberen zoveel mogelijk naar buiten te gaan!
– We experimenteren heel graag! Hebben we geen resultaat? Niet erg! We vonden het leuk!
– We onderzoeken wat ons interesseert! Een pluim van wie zou die zijn? Van welk boom is dat blad? Hoe wordt de spaghetti zacht? Wat vliegt er allemaal weg? Welke dieren komen er uit een ei? …
– We gebruiken onze eigen fantasie! We verzinnen verhaaltjes, individueel en in groep. We maken mooie tekeningen of bouwwerken met het speelgoed en tonen die in onze kring.

Advertenties